21 Eylül 2013 Cumartesi

Lutenitsa - kışlık közlenmiş sos

Malzemeler:
  • 3 kilo domates
  • 2 kilo kapya (kırmızı) biber
  • 1-2 kilo patlıcan
  • yarım kilo havuç
  • şeker, tuz
  • zeytinyağı
  • sirke 
  • baharat
  • 2 soğan
  • 6-7 diş sarımsak


Tarifini yaptım ama biraz geç yayınlıyorum, kusura bakmayın. Pazarda patlıcanlar biraz pahalanmaya başladı ama tükenmeden kesinlikle az da olsa denemenizi tavsiye ederim :)))

Internet'te bulduğum ve çevremde duyduğum tarifleri harmanlayıp, bu Balkan sosunu yapmaya karar verdim. Çoğunda önce malzeme robottan çekilip sonra pişiriliyor, ben önce pişirdim sonra blenderladım. Seçim sizin. Önce robottan çeker pişirirseniz, sürekli başında durup altı tutmasın diye karıştırmanız gerekecektir. Benim yaptığım gibi yaptığınızda sebzeler biraz suyunu salacağından ara sıra karıştırmanız yeterli olacaktır. Blenderla çektikten sonra macun kıvamında olacaktır. 

Biber ve patlıcanı fırında közleyeceğim için domateslerinde arkalarına çarpı şeklinde bıçakla kesik atıp bir tepsiye paylıcanları, birine biberleri ve birinede domatesleri koydum. Hem fırında pişeceğinde tencerede pişme süresi azalacaktır, hem de cizik attığınızdan kabuğu kabarıp çok daha kolay çıkacaktır. Yarım saat kadar közlemeniz yeterlidir. Ara sıra patlıcan ve biberleri çevirin. Fırını kapatın, Yarım kilo kadar havucu haşlayın. Havuç tercihe bağlı. 1-2 adette koyabilirsiniz. Havuç miktarı çogaldıkca sosun rengi turuncuya doğru dönecektir.

Domateslerin kabuklarını soyun, ikiye bölüp köklerini temizleyin, elinizle fazla suyunu sıkın bir kaba alın. Biberleri ve patlıcanları temizleyin. Biraz küçültün.
Tencereye yarım çay bardağı kadar zeytinyağı koyun, soğanları doğrayıp 1-2 dakika soteleyin. Domatesleri ilave edin. Harlı ateşte 10 dakika kadar pişirin. Havuç, patlıcan ve biberleri koyun, sarımsakları bıçağın yassı kısmıyla ezin biraz ufaltıp ekleyin. Bir tatlı kaşığı kadar şeker ekleyin. 20-30 dakika kadar hepsini pişirin. Ara ara karıştırın. Son olarak bir yemek kaşığı kadar tuzunu ekleyin. Altını kapatın. Arzuya göre 2-3 kaşık sirke ekleyin. Blenderdan geçirin ve sıcakken kavanozlara koyup ters çevirin. 

Yiyeceğiniz vakit içine baharat ve dövülmüş ceviz ilave edebilirsiniz. Makarna sosu veya kızartmaların yanında da harika gidecektir. Ama ekmeği banıp banıp yemeside harika oluyor :)
Afiyet olsun!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder