22 Kasım 2013 Cuma

Aşure

Malzemeler:
  • 1 kilo buğday
  • 2 bardak nohut
  • 2 bardak kuru fasulye 
  • 1 çay bardağı pirinç
  • 6-8 bardak toz şeker
  • kuru üzüm
  • kuş üzümü
  • incir
  • kuru kayısı
  • elma
  • portakal kabuğu

  • fındık
  • ceviz
  • hindistan cevizi 
  • tarçın
  • nar



Aşure senenin her günü yapılabilecek bir tatlı olmakla birlikte Muharrem ayında pişirilmesi daha uygundur. Aşure Arapça'da onuncu demektir. 10 Muharrem Islam inancına göre çok büyük olaylar olmuştur. Muharrem ayı henüz çıkmadan bu tatlıyı paylaşmak bir borç oldu. Yapali bir hafta oldu ama bir türlü paylaşamadım ki. Geçen sene ilk defa denemiştim ama bu sene çok çok daha güzel olmuş.. Aşure yapımı kesinlikle zor değil, sadece malzemesi çok olduğu için biraz uğtaştırıyor ama inanın yapıp, sevdiklerinize, komşulara vs. dağıtınca o yorgunluğunuzda uçup gidiyor :))

Aşurelik buğdayı, fasulyeyi ve nohutu bir gece öncesinden ıslatacaksınız. Buğdayı önce 4-5 defa ovalaya ovalaya yıkamanız gerekiyor. Suyun rengi berraklaşıncaya kadar. Daha sonra derin bir tencerenin içine alıp 4-5 litre su ilave edip bir taşım kaynatın. Altını kapatın, açıksa kapağınıda kapatın ve ertesi güne iyice şişmesi için bir kenarda bekletin. Muhtemelen koyduğunuz su az gelecektir. Öyleyse 1-2 litre daha su ekleyebilirsiniz. Buğdaylar suyun altında kalsın :)

Ben hazır aşure paketlerinden aldım. 750 gram buğday varmış onun içinde. İkişer su bardağı nohut ve fasulye haşladım ama hepsini kullanmadım. Dolu dolu birer kase ayırdım ki, hazır pişmişken yemeklik olarakda kullanabileyim diye. Aşurenin miktarı aslında yapan kişiye bağlı. Mesela ben içinde bakliyatı seviyorum ama siz pek sevmezseniz birer bardak ıslatırsınız. Nohut ve fasulyeyi düdüklüde 15-20 dakika kadar pişirdim. Nohutların kabuklarını mümkünse tek tek çıkarmaya çalışın. ayrı ayrı kaplarda kaysıları, incirleri kuru üzümleri ılık-soğuk suda ıslatın. 6-7 adet incir, 10-12 adet kaysı, bir avuc üzüm yeterlidir sanırım. Pişirmeden yarım saat öncesi kadar ıslatabilirsiniz.

Aşurelik buğdayınız iyice kabarmıştır. Başka bir tencerede ıslattıysanız, aşure yapacağınız tencereye alın. Pişirmeye başlamadan önce 1 Fatiha, 3 İhlas okuyup tencerenizin altını açın. Kaynar suyunuzu hazırda bulundurun, pişerken buğday suyu çabuk emecektir ve sürekli üstüne azar azar eklemek zorunda kalacaksınızdır. Buğday kaynayadursun, bir yandan zaman zaman karıştırmaya devam edin. Bir taraftanda 1-2 elmayı (tercihe göre) soyup ince küplere doğrayın. Ben yarım deveci armudu da eklemiştim. 

Buğdayları yarım saatten fazla kaynattıktan sonra pirinci yıkayıp fasulye ve nohut ile ilave edip karıştırın. Kaysıları doğrayın, üzüm ve elmalarla birlikte tencereye koyun, hep birlikte orta ateşte kaynatmaya devam edin. Suyunun miktrarını kontrol edin. Bazıları duru, bazılarıda sulu sever, ağız tadınıza göre ayarlayın onu. 
İncir aşurede biraz riskli bir meyvedir. Aşurenin içine koyarsanız, suyun rengini iyice karartacaktır. İsterseniz servis aşamasında kullanın. İsterseniz hiç kullanmayın, ya da benim yaptığım gibi doğrayıp ayrı bir tencerede 10-15 dakika kaynatıp, suyunu süzdürdükten sonra tencerenin altını kapatınca malzemelerin içine katıp karıştırın. Bu şekilde benimkinin rengini etkilememişti. Eğer portakal kabuğu aroması da karışsın isterseniz bunuda ince ince doğrayın ve küçük bir tencerede bir 5-10 dakika kadar kaynatın. Suyunu süzüp tencereye kaytın. Böylelikle acısını suya bırakır ve aşureyi etkilemez. Bütün malzemeler en az yarım saat kadar pişsin. Dibi tutmasın diye karıştırmayı unutmayın. 

Son aşama olarak şeker kısmına geldik. Şeker oranı tamamen damat tadınıza bağlı, ayrı bir kabın içine 5-6 bardak şekeri koyun üzerine 2 bardak kadar kaynar su ekleyin ve şekeri karıştırın, tencereye ilave edin. Böylelikle daha çabuk aşure ile karışacaktır. Benim yaptığım miktara önce 4 bardak koyduk, sonra azar azar bu 6 bardağa kadar çoğaldı. Birden koyarsanız ve çok şekerli olursa su koymanız gerekir ama böylede aşurenin yoğunluğunu açmak zorunda kalırsınız, o yüzden azar azar koymakta fayda var. Şekerin kıvamını anlamak için cay tabağına bir kaşık koyun ve ılıyınca şekerin tadı belli olacaktır. Ona göre miktarını ayarlarsınız. Şekeri koyunca karıştırmasıda zorlaşacaktır, dibi tutmaması için dikkat edin. 

Altını kapatın. Kuş üzümünü ve inciri bu aşamada koydum ben içine. Tencerenin kapağını kapatın ve abdest alıp imkanınız varsa bir Yasin-i Şerif okuyun. Yoksa bildiğiniz birkaç surede okuyabilirsiniz. Bu bereketini ve lezzetini arttıracaktır kanımca. Birde aşureye süt ekleyenler var, geçen sene koymuştum ama bu sefer tercih etmedim. Sütlü olunca daha çabuk bozuluyor, ama süt rengini açıyor, servis aşamasında biraz kaselere koyabilirsiniz, ya da altını kapatmaya yakın tencereyede koyabiliriniz 1-2 bardak. Size kalmış.

Aşureyi servis kaselerine koyun, 5 dakika kadar soğutup üstüne hafif bir kabuk oluştuğunda fındık, ceviz, tarçın, çikolata, nar gibi ne varsa süsleyin.
Afiyet olsun!






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder